سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ |۲۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 2, 2024
الهام خاضعی نیا، معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران

حوزه/معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم با اشاره به اهمیت مسأله محوری در پژوهش گفت: پژوهش در موضوعات به روز و کارآمد از مسایل مهم این مؤسسه است.

خانم خاضعی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: تا کنون ۷۰۳ تحقیق پایانی در مقطع سطح دو، حدود ۴۵۰ پایان نامه سطح سه و ۱۵ رساله سطح چهار و تعداد بیشماری مقاله علمی در سطوح مختلف، در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم تدوین شده است.

وی بیان کرد: حدود ۳۰ پایان نامه برتر این موسسه نیز چاپ شده یا در حال چاپ است که چاپ این پایان نامه ها توسط موسسه صورت گرفته است؛ همچنین تعداد زیادی از پایان نامه ها نیز توسط طلاب به چاپ رسیده است. ارائه حدود ۲۵۰۰ پژوهش به جامعه علمی در سطح ملی و بین المللی از افتخارات این مؤسسه است.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم گفت: موسسه از جمله مدارس حوزه علمیه خواهران است و در انتخاب موضوعات پایان نامه ها و رساله ها بر اساس آیین نامه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران عمل می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس این آیین نامه، موضوعات انتخابی از سوی طلاب در سامانه جامع پایان‌نامه ها ثبت می‌شود سپس موضوع مربوطه و استاد راهنمای منتخب در گروه های علمی با عنوان کارگروه تخصصی پایان نامه ها که متشکل از ۴ تا ۷ استاد خبره است بررسی، در صورت نیاز به اصلاح، اصلاح و در نهایت تایید می‌شود تا طلبه نگارش خود را آغاز کند.

خاضعی نیا اضافه کرد: بعد از تدوین پایان نامه و درخواست جلسه دفاع از سوی طلبه، مجدد کارگروه تشکیل می‌شود تا اساتید داور انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد این کار گروه کار شاخصی بود، اظهار کرد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم در رشته های؛ فقه و اصول، مطالعات زنان، فلسفه و کلام، تفسیر و علوم قرآن، اخلاق و مشاوره و تربیت دینی کودک در مقطع سطح ۳ و رشته های تفسیر تطبیقی، فقه خانواده، حکمت متعالیه و اخلاق اسلامی در مقطع سطح ۴، کارگروه دارد.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم افزود: با توجه به سابقه چهل ساله‌ مؤسسه، همچنین وابستگی به دفتر تبلیغات اسلامی و بهره مندی از پشتوانه علمی و ظرفیت کم نظیر هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی، کارگروه‌های این مدرسه کار خود را زودتر از دیگر مدارس یعنی از سال ۱۳۹۳_۱۳۹۴ آغاز کردند.

خاضعی نیا اظهار کرد: انتخاب و تایید موضوع رساله های سطح ۴ با شرایطی دقیق تر و علمی تر صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: در سال های اخیر، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، مسأله محوری را در دستور کار خود قرار داده است. بر همین اساس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم نیز در انتخاب موضوع پژوهش های پایانی طلاب و پروژه های محققین رسمی و محققین پروژه ای و مقالات درسی و ... طبق این برنامه پیش رفته است.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم اضافه کرد: پژوهش در موضوعات به روز و کارآمد از مسایل مهم این مؤسسه است. در همین راستا تدوین پایان نامه با موضوع امنیت غذایی، با عنوان «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی» و یا موضوع آرایش بانوان که از مسایل مبتلا به جامعه است، با عنوان «آرایش های نوپدید (پژوهش فقهی در طهارت‌های سه گانه)» نمونه هایی از این موارد است.

خاضعی نیا گفت: تفاهم نامه ای با مرکز ملی پاسخگویی به شبهات منعقد شده است تا سوالاتی که در جامعه مطرح می‌شود؛ در اختیار مؤسسه قرار گیرد و به صورت دقیق بر روی آن ها پژوهش انجام پذیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه رشته تفسیر، اولین رشته ایجاد شده در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم است و بیشترین تعداد طلاب نیز در این رشته تحصیل کرده اند؛ مجله علمی مفتاح با موضوع "تفسیر" راه اندازی شده که تاکنون تعداد ۹ شماره از آن منتشر شده است.

معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم بیان کرد: از آنجا که رشته فقه بعد از رشته تفسیر در مقام دوم از لحاظ تاریخ ایجاد و پذیرش و تعداد طلبه در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم را دارد برای ثبت مجله ای با موضوع فقه نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha